Magnetic and Whitsundays

3 mei 2017 - Airlie Beach, Australië

Hey lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Ik heb weer een heleboel meegemaakt dus leek het me tijd voor een nieuwe blog voordat het allemaal te veel wordt.
Vanuit Townsville heb ik vorige week de pont genomen naar het prachtige Magnetic Island, foto's staan al op facebook. Ik had maar 2 dagen hier maar had er makkelijk nog 2 kunnen zijn want het eiland was uiteindelijk veel groter dan ik had verwacht. Ik heb me door het tijdslimiet alleen maar gefocust op de oostkust, en na een dagje bij het zwembad te liggen ontmoette ik een paar mensen die dezelfde plannen als ik hadden dus gingen we het samen doen. Vrienden zijn heel handig voor het insmeren van je rug maar je ontmoet ze altijd pas als het te laat is dus ze konden mooi mn aftersun smeren want ik was veranderd in een grote kreeft. Maar goed, de volgende dag gingen we met de bus naar Horseshoe bay waar een mooi strand met stinger net was zodat je er ook kon zwemmen zonder te worden vermoord door killer box jellyfishes... Rond een uur of drie gingen we the Fortswalk lopen op zoek naar wilde koala's, bleek lastiger dan het lijkt want ze zijn bijna dezelfde kleur als de bomen waar ze in leven dus we moesten elke voorbijganger vragen waar ze zaten. Uiteindelijk hadden we er twee gespot en het was het schattigste wat ik ooit had gezien, grijze bolletjes die lekker lagen te slapen en eten, ik kon me er goed mee identificeren. Na de twee uur durende hike gingen we op zoek naar rock wallaby's, er was ons verteld dat er waarschijnlijk iets van 5 op die plek waren maar er waren er meer iets van 30! Hele kleine mini kangarootjes, 1na schattigste dier dat ik ooit heb gezien, en we konden ze voeren! Er was een hele aardige oude man die hier elke dag kwam sinds hij een ongeluk had gehad en invalide was geworden die ons alles vertelde oved het eiland en de beestjes. Hij hielp me met het voeren van de beestjes want ik was natuurlijk weer bang dat ze me zouden bijten ofzo, en terwijl ik het beestje aan het voeren was zei hij dat ik zn kin moest kietelen dus ik gehoorzaamde en toen hield ie met zn schattige kleine pootjes mn hand vast, smelt. Het geweldigste wat ik heb gezien daar was een baby in de buidel van z'n moeder zo mooi en toen ie zich weer had verstopt zag je nog steeds de buidel bewegen, cute, helaas geen foto kunnen maken want ze was heel beschermend dus we moesten op afstand blijven. Terug in het hostel Boozey Bingo gespeeld, never ever do this, it will cause serious harm to your braincells. Volgende dag de pont terug naar Townsville genomen en toen was ik op weg naar Airlie Beach!

Zoals jullie misschien wel weten was er een maand geleden een grote cycloon langs de kust van Australië geraast; Debby, en Airlie Beach was zegmaar het hart van Debby dus ik wist niet wat ik kon verwachten. Ik kwam 's avonds aan en het was best ver tot aan mn hostel en tot mijn grote ergernis kon ik het hostel ook nog eens niet vinden. Na 5 minuten heen en weer lopen zag ik een bordje op een rolgordijn hangen dat de receptie van mn hostel zo erg beschadigd was door Debby dat ze de receptie hebben moeten verplaatsen naar die van een ander hostel, nog 500 meter verder... De volgende werd ik gewekt door het geluid van alle soorten papegaaien die je kan bedenken volgens mij, en ben ik vroeg de stad een beetje gaan verkennen. De schade van de cycloon werd toen pas echt duidelijk heel veel gebouwen waren nog steeds dicht alle bomen hingen er zielig en gebroken bij en bijna nergens was wifi. Ik ging een tripje boeken en het reisbureau moest mn voucher opsturen naar een winkel verderop om het te printen. Het bedorf gelukkig de pret niet want 's avonds  ging ik uit en heb ik mogelijk de raarste race ooit meegemaakt; een padden race... Mensen wedden 130 dollar op een pad die dan als snelste bij de kant moest zijn en de winnaar won 700 dollar, heel gestoord maar opzich bijzonder om te zien.
De volgende dag werd ik ongelooflijk blij wakker want het was tijd voor de zeiltocht rond the famous Whitsunday islands, dat ik als kerstcadeautje had gekregen. Het was mooi weer dus ik was er klaar voor en met mn rugzakje ging ik op weg naar de haven waar ik de rest van m'n (geweldige) groep ontmoette.
Dag 1 van m'n tripje hebben we heel veel gezeild, en hebben we uitleg gekregen over de verschillende eilanden en konden we ook daar de damage die Debby heeft aangericht zien, resorts op de eilanden kunnen pas over een paar jaar weer open...  Maar het was niet minder mooi, ik heb nog nooit in mn leven zulk blauw water gezien echt geweldig. Later op de dag begonnen we met wat drankjes en werden we verzorgd met heerlijke nacho's en een geweldig buffet. Toen we eindelijk naar bed gingen om een uur of 3 kwam ik erachter dat slapen in een boot best lastig is zeker na een paar wijntjes dus ik heb die nacht niet kunnen slapen wat resulteerde in dat ik de sunrise heb gezien, ik had niet gedacht dat ik dat ooit zou meemaken. Dag 2 was het tijd om te snorkelen  en ondanks dat al het koraal dood was heb ik heel veel mooie vissen gezien! Na het snorkelen gingen we naar 1 van de mooiste stranden ter wereld whitehaven beach, met het puurste zand ter wereld wat niet te beschrijven is maar het was zo goed dat je jezelf er mee kon scrubben en ik heb mn zilver ermee gepolijst. In de kleine baaitjes kon je zwemmen met stingray's (roggen) en baby lemon sharks, maar die leken meer op vissen dus ben nog steeds op zoek naar een echte haai. Onze volgende bestemming was een eilandje die eigenlijk geen strand hoorde te hebben maar door de cyclone is daar zoveel gesedimenteerd dat het nu een mooi strand was om de sunset van te bekijken, we hadden zelfs een bar want de captain had een grote en een kleine tafel gevonden op het eiland. Op de terugweg een dramatisch grote snee in mijn voet opgelopen door al het dode koraal wat was aangespoeld en dat voelde niet heel prettig door de zee. Dus de zon was ondergegaan en onze laatste avond op de boot brak aan en toen het donkerder begon te worden werd de maan steeds roder. Ik vond het er vreemd uitzien want had dat nog nooit gezien maar hij ging ook steeds lager, het bleek dat we na de beautiful sunset ook nog een moonset konden zien. Het was zo romantisch ik heb besloten dat ik daar heen ga voor mijn huwelijksreis want het aantal sterren dat ik heb gezien is echt ongelooflijk en de melkweg was ook heel duidelijk. Veel biertjes en spelletjes verder om 3AM werden we vergezeld door 2 dolfijnen naast de boot, die had ik nog nooit zo dichtbij in het wild gezien, ze gingen alleen snel weg maar daarna mochten we een vissenjacht aanschouwen wat bijna net zo leuk was. Deze nacht heb ik gelukkig wel geslapen en de volgende dag voeren we langzaam terug naar de haven en moest ik afscheid nemen van een paar van de leukste mensen die ik tot nu toe heb ontmoet.
Ik schrijf dit vanuit Hervey Bay en overmorgen ga ik alweer mijn Fraser Island trip doen dus ik was een beetje te laat met deze maar ik had het te druk met de beste tijd van mn leven hebben!